Provridning

Tänkte ta och skriva lite om vad jag tänker på när jag provrider ponny.

.

Hästen:

Om jag får pyssla om hästen innan jag provrider brukar jag kolla hur den är i humöret i stallet, hur den är att lyfta hovarna och även sadla tränsa. Om ägarna vart tvungna att köra till ett ridhus/paddock kollar jag hur den är i transporten, lasta av och på. Och hur den beter sig i nya miljöer. Fast oftast åker ju ägarna alltid till de ridhuset/paddocken när de ska rida i ridhus/paddock. Så hästen brukar vara van vid det stället.

.

Provridningen:

När ägaren rider ponnyn kollar jag oftast hur hon/han rider ponnyn. Gör ryttaren något speciellt när hon/han rider ponnyn. Självklart har jag ju mitt ridsätt men om ryttaren gör något annolunda, om ni förstår vad jag menar ? Även hur hopptekniken är och hur mycket den är riden från marken, hur ponnyn rör sig mm.

.

När jag rider:

När jag rider brukar jag inte börja med att jobba ponnyn i form. Jag känner lite på gas och broms och även hur känslig den är för skänklar och hjälper. Hoppar lite och avslutar tills det känns bra. När jag travar av ponnyn och har lärt känna den lite brukar jag börja jobba den lite bara för att känna lite på den.

.

Frågor:

Jag frågar allt mellan himmel och gjord. Oftast är det mamma eller Ika som frågar lite frågar och så är det jag som lägger till nån fråga eller två. De vanligaste frågorna som kommer upp är: skadad, senaste tävlingen, hur gick det då. Regelbundet tränad i hoppning ? Hur högt den hoppat och vad den haft för resultat. Hur länge hon/han ägt ponnyn. Ägare innan det. Snäll i trafik, lastning och skoning. Även hur den är på tävlingområdet. Det är ungefär det vanligaste frågorna som kommer upp, har säkert missat nån viktig J

.

Innan jag bestämmer mig om jag vill ha ponnyn eller inte:

När jag bestämmer om jag vill ha ponnyn eller inte brukar jag först gå på känslan. Vad var bra med ponnyn och vad är mindre bra? Alla ponnyer har en ’’dålig’’ sida och ingen ponny är perfekt. En sak jag funderar också på är framtiden. Hur jag och ponnyn kommer kunna utvecklas ihop. Vad behöver jag och ponnyn göra för att nå målen. Framtid är en viktig del för mig innan jag bestämmer mig för just den ponnyn.

.

Vad brukar ni tänka på när ni provrider ponny ?



/Linnea



Kommentarer
Postat av: Agnes

bra inlägg :) för mig är det typ samma, kollar rätt mycket på vad hästen har för inställning, hur den rör sig och så, humör eller aa personlighet eller hur man säger, man ska ju trots allt spendera rätt mycket tid tillsammans :D

2011-06-12 @ 22:24:58
URL: http://aagneshansson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0